tisdag 9 oktober 2012

Feria i Fuengirola

Nu är det fest i stan. Jag önskar att jag kunde förmedla denna festen till er, önskar att ni kunde se det som händer här nu med egna ögon.

Vill ni åka till Spanien på hösten och se kulturen ska ni försöka komma vid denna tiden, Andalusien
visar sig från sin vackraste sida.

Andra veckan i oktober, från den 6-14 vimlar det av hästar, vackra ekipage med vagnar och hästarna är utsmyckade, vackra kvinnor  med flamencoklänningar och  män med hattar med stora brätten, vackra kostymer , kvinnor och flickor har stora blommor i håret, ofta en stor ros, denna fiestan heter Feria del Rosario och man firar Virgen del Rosario med processioner, så pampigt.

Jag blir själv väldigt rörd när jag är ute och ser processionen, man rycks med.

Varje stad har sin feriaplats, ett stort område där man kan festa hela natten. Små hus, casetor, där det äts, dricks och dansas dag som natt denna veckan. Män och kvinnor på sina hästar sitter på sin häst utanför och dricker öl eller vin, hästarna är så otroligt lugna, man häpnar.

Kyrktorget
Feriaplatsen
Virgen Del Rosario
Feriaplatse
Ett fantastiskt skådespel.

1 kommentar:

  1. Wow!! Ser så maffigt ut, jag kan tänka mig att det är en upplevelse utöver det vanliga! Något år får vi pricka in en resa till dig vid denna tiden:) Längtar tills vi ses!!!!!

    Kram du fina!

    SvaraRadera