tisdag 10 januari 2012

En glimt av vår!

Så, nu är julhelgerna över för denna gången. Det är så intressant att se skillnaderna i svensk och spansk jultradition. Här är 25 december viktig med god mat och dryck och stora familjer som kommer samman. Man delar inte ut julklappar då om det inte är anhöriga som kommer från en annan stad och som inte kan vara med senare. Den stora presentdagen är den 6 januari, trettondagen. Dagen innan, trettondagsafton är det carnevalståg som jag skrev om tidigare, med godisutdelning. Eller snarare godisutslängning!! Mycket stort här, barnen skriver inte sina önskelistor till tomten, dom skriver till de Vise Männen. Denna dagen var det fantastiskt väder, hela helgen faktiskt, 20-25 grader var det, på fredagen upp till 30 grader, helt tokigt! Jag gick från jobbet vid 17,00 och handlade lite då affärerna är stängda den 6,e och kom ut till ett folkhav, så mycket människor som stod och väntade på de " Magiska Kungarna" som Vise Männen heter här, jag drogs med av stämningen och satte mig på Lorena, en Tapasbar nära jobbet, och tog ett glas vin, satte mig så jag såg skådespelet framför mig, det hade jag nog inte gjort ensam i Sverige men här känns det helt ok, jag tittade på folk omkring , nickade och log åt de som satt nära mig. Barnen var så finklädda, förväntasfulla och när så vagnarna närmade sig ville de ha en plats nära för att fånga så mycket godis som möjligt. Vuxna och gamla blev som tokiga också, kul att se! Det plockades för fulla muggar.
Jag gick hem med ett leende på läpparna, gjorde mig i ordning för att gå till favoritklubben, Pogs, med goa vännen Åsa, Nina valde att vila sig inför fredagen.

Jag vaknade av stoj och skrik, glada rop, spring i trappan och dörrar som slogs igen och förstod att nu får barnen sina "julklappar", inte lönt att somna om!

Denna fantastiska varma helg avslutades på söndagen med middag i glada vänners lag i hamnen med utsikt över båtarna, god middag,  och desserten tog vi sedan hemma hos Åsa, Panacotta, kaffe och päronlikör. Vi är ett gott gäng, Åsa, Nina, Kirsten och jag!

Nu har vädret återgott till det normala för årstiden, runt 15-17 grader på dagen, det kan man också stå ut med.

3 kommentarer:

  1. Låter som ni haft en fantastisk helg.....inte ett dugg avis *L*
    Det är kul det där med att vi har så olika sätt att fira runt julen,men olika är KUL!!
    kram L

    SvaraRadera
  2. Där jag sätter mina spår11 januari 2012 kl. 17:46

    Kram till dig med! Och snart kommer ni ner du och Lasse, då ska vi se på olikheter!!

    SvaraRadera
  3. Så härligt det låter. Jag ser verkligen fram emot juni! Ska bli skoj att ses och förhoppningsvis att få lite värme!

    SvaraRadera