fredag 13 april 2012

Branden i Tidaholm

Jag fick så många blandade känslor när jag läste om husbranden i Tidaholm där det dog en familj med två barn och ett par vänner till familjen, 6 personer totalt.

Först blir jag ledsen, känner sorg och blir bestört men det som dröjer sig kvar hos mig är ilska. Jag blir arg, faktiskt, och den ilskan ligger kvar och får mig sömnlös.

Varför hade de inte brandlarm? Varför är vi människor så aningslösa och tror inte att det händer mig?
Brandlarm räddar liv!

Kvar står en sotig murstock som enda vittne efter olyckan som utplånade 6 personer som hade hela livet framför sig och skulle fira påsk.

Enligt räddningsverket bör vi ha ett brandlarm per 60 kvardratmeter, ett på varje våning om vi har villa med flera våningar, en så enkel livräddare, bara att montera upp.

Gör det ni alla, låt oss inte tänka, jag gör det sen, då kan det vara för sent. Gör det nu.

Likadant med de ungdomar, tre st, som tände eld i en "tunnel" utanför Lerum och sen inte kom ut.
Vet inte vi alla att eld är farligt?  Har vi inte lärt oss?

Killarna hade som tur var mobiltelefoner så de kunde ringa till räddningstjänsten och bli hjälpta ut bakvägen då de fick såga bort ett galler.  Hoppas de fick respekt för eld nu i alla fall.

Jag önskar att alla skolor bokade en föreläsning med de unga vuxna som överlevde Diskoteksbranden, de är jätteduktiga och får verkligen andra ungdomar att tänka till, eller boka ett besök i den renoverade brandlokalen med en föreläsning där, man går inte oberörd därifrån. Det borde faktiskt vara obligatoriskt!

Vi måste bli mer rädda om varandra och oss själva, man ska inte leka med livet som insats.

7 kommentarer:

  1. Så sant du talar...varför är folk så aningslösa och oförsiktiga.......eller rent dumdristiga, man undrar ju, vi vet ju hur illa det kan sluta.
    Har numera brandvanare och brandfilt i min lilla lägenhet....känns som ett minimum!!!!!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej, ja bra där! En brandfilt är ju toppen att ha som tillägg till brandvarnaren. Kram.

      Radera
  2. Det var brandlarm på på hytten i Tidaholm men vanlig varslere vil ikke hjelpe om det er en ulmebrand som avgir giftige gasser (CO eller cyanidgasser). Det finnes spesiell varnare som tar CO, men nesten ingen har slike.

    ALLE bør ha forskjellige varnare; ioniske og optiske (reagerer på forskjellig type røk/gasser) og spesielle CO varnare om en har eldningssted (peis eller ovn). Varnarene må være seriekoblete, hvis en går av må alle varsle.

    Det var ingen som var uforsiktige eller aningløse i Tidaholm, de fire voksne var all godt vant med å bo i hytter hvor eldning var nødvendig for å holde varmen ! Det var et freak accident som kan ramme oss alle.

    Hilsen en av pårørende

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej.
      Så dubbelt tragiskt om det fanns brandlarm och det inte hjälpte.Sant som du säger att det är olika med joniska eller optiska brandvarnare, det ultimata skyddet är att ha en av varje.

      Min dotter dog av koldioxidförgiftning och hade mycket höga halter av cyanid i sitt blod, hon dog i en Diskoteksbrand och där fanns inte några brandvarnare alls!
      Det har gjort mig kännslig över bränder där jag trodde det inte fanns brandlarm, man kan inte nog ofta påminna om den livräddaren om man har rätt larm förståss.

      Tack för att du påminner mig om att det finns olika larm med olika funktioner, viktigt att veta!

      Hälsningar från Anne-Britt

      Radera
  3. Hej jag heter Natali o ja är 21 år o jag har läst din bok. Beklagar sorgen över johanna. Tänke bara fråga hur orkade du ta dig genom sorgen? De e beundransvärt. Ja förlorade min 5 åriga dotter i cancer för 5 månader sen hur orka du ta dig igenom den första tiden? Kram natali

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Natali, kan du inte ge mig din mailadress så kan jag svara dig mer privat då det är svårt att på denna plats skriva hur det var. Kram på dig och tack för att du läste boken.

      Radera
    2. Hej tack för ditt svar. Min mailadress är natalibjurhed@gmail.com

      Radera