måndag 2 april 2012

Att resa mellan kulturer

I torsdags var jag i Indien. Nej, inte i Indien på riktigt men på en så fantastisk restaurang, Mira India heter den, "se Indien" översatt.
Och det vill jag lova, det var väldigt indiskt.

Det var vår förening som hade anordnat en kväll med god mat, indisk dans och utprovning av indisk klädnad Sari. Vilka vackra färger, vilket underbart tyg, så silkeslent!

Vår vän Nina är ursprungligen från Indien men adopterad och uppvuxen i Sverige och det var så fantastiskt att se henne prova Sari, dansa "Bollywood"dans och man kunde se att detta passade henne, hon var så vacker. Nu känner sig Nina väldigt svensk och man upplever henne svensk men jag kunde ändå inte låta bli att tänka " detta är hennes element".

Fyra tjejer i vår grupp tog på sig dessa fina Sari´s och hängde med i dansen, själv hade jag i vanlig ordning ätit för mycket, det var ju så himla gott, och stod över då jag var så mätt och kände mig mig helt orkeslös.

Det gjorde inget, kul att vara publik också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar