tisdag 6 mars 2012

En doft kan väcka minnen

Det är så märkligt det här med hur minnen kan väckas till liv, hur en doft, en sång, en plats kan göra bara genom att finnas, få minnen att välla fram.Den senaste tiden har det varit många sådana saker som fått mitt minne att vakna, visst finns dom ju redan, slumrande men vips, en blomdoft så känns det i hjärteroten!
Våren har kommit hit nu på allvar, blommor doftar, knoppar på träden, unga flickor som klär sig vårligt, så fint att se men också vemodigt.
På väg till jobbet går jag förbi ett stråk som nu doftar av liljor, en doft jag aldrig kommer glömma då det var den vanligaste blomman vi fick i våra kondoleansbuketter. Så vackra, så fyllig doft och minnen väller fram, svåra men också vackra. Kramar, det minns jag, deltagande, vänskap, starka band.

Musik är också minnesväckande och det har varit mycket musik nu på TV och vänner delar musik på facebook, helt plötsligt kom det känslor jag inte riktigt var beredd på. Nina, min vän, har börjat rida, hon har hittat ett ställe som hyr ut hästar och det är ett gäng som tar långturer, jag har inte varit med än, tror inte jag skulle orka rida så länge men visst är jag sugen på en kortare tur och det väcker naturligtvis också minnen!Härliga minnen, hästar var en stor del av mitt och mina barns liv i många år!

När Johanna och jag var på Tenerife hyrde vi häst med en grupp och det var en upplevelse, jag red lugna gruppen och Johanna red "turbogruppen", vi skrattade åt det för hennes grupp gick inte mycket fortare än vår!! Goa minnen!

Jo, jag ska allt med Nina, om så bara för att få klappa hästarna och ge dom lite morötter!

4 kommentarer:

  1. Där gav du mig ett minne att ta tillvara på samt att jag mindes nåt av din text.

    SvaraRadera
  2. Åh, du goa goa, det låter ju härligt att följa med henne till stallet och krama om hästarna lite! Du och stallet hör ju ihop:)Och det skulle nog ge Johanna ett stort leende:)

    Mina ögon vattnas som vanligt när jag läser dina ord, du skriver så fint och så känslofyllt, och jag känner igen mig hur minnen bara kan flyga över en, helt oväntandes och att det kan kännas både underbart och smärtsamt samtidigt...
    Vad underbart att det blommar i Fuengirola! Här är vi tacksamma att snön smält bort och att solen tittar fram så att vi kan knäppa upp vinterjackan en aning:)
    Varm kram

    SvaraRadera
  3. Instämmer med millandante, du skriver alltid så himla fint! Välbeskrivande o ja, du finner verkligen ord på dina känslor o upplevelser vilket är härligt att få ta del av! Önskar dig en skön onsdag på jobb o så ses vi ikväll. Hjärtekram Åsa

    SvaraRadera
  4. Tack ni goa, jag blir så rörd över era kommentarer!!Varma kramar till er!

    SvaraRadera