måndag 7 november 2011

Alla Helgons Dag

Alla Helgons Dag, så vacker helg, och så känslig. Eftersom jag inte kan gå till Johannas grav nu när jag är i Spanien så kände jag att jag ville tända ljus i Svenska Kyrkan här i Fuengirola.
 Kyrkan var nedläggningshotad då SKUT, Svenska kyrkan i utlandet inte ville satsa på denna kyrkan utan tyckte att det räcker med kyrkan i Torrevieja, då tog medlemarna över och nu får vi bidrag ett år till med hyran i alla fall. Konstigt, men helt plötsligt kändes det viktigt med en kyrka i Fuengirola. Jag som normalt inte "springer" i kyrkan!
Denna fina kväll kom det ganska många som ville tända ljus och höra budskapet om våra helgon, de finns både här på jorden och i himelen sa prästen så fint.

Jag tände ljus för mamma, Johanna och Gilda. Märklig känsla när man sitter där och tittar in i de brinnande ljusen, så vackert och fridfullt.
Jag hade nära och kära som lade blommor och tände ljus för Johanna i Göteborg och det värmer mig mycket. Tack och lov för Lotta, syrran, som tar sig tid att både göra fint hos Johanna och även ta kort och sätta in på intenet så jag kan se.

Jag kommer att gå dit när jag kommer hem till Sverige över jul. Jag säger alltid, hem till Sverige och hem till Spanien. Kul att ha två hem!

Åsa, jag och Nina tog en längre Tapasrunda på kvällen.

2 kommentarer:

  1. Vad skall med med systrar till om dom inte kan hjälpa en med ett litet lijus i livet......*L*L*
    Klart att min "groda" är i tankarna här oxå,extra mycket så här års. Kramizzz

    SvaraRadera
  2. Så nära det känns med Spanien när du bloggar! Kan nästan känna Tapas-smaken på tungan! När är du "hemma" över jul då? Vilka dagar?
    Eva

    SvaraRadera