tisdag 8 november 2011

Att läsa eller inte läsa spanska

Jag har alltid varit av den uppfattningen att man ska lära sig  språket i det land man bor i. Jag måste erkänna att jag har varit irriterad på de som kommit till sverige och inte (snabbt nog) lärt sig vårt språk. Tänk vad nyttigt att vara på "den andra sidan" nu, att vara den som ska-måste lära sig ett nytt språk! I min ålder!! Åh, jag har tänkt många tankar, bett om förlåtelse inför mig själv, skämts över mina tankar om "dom" nu när jag faktiskt förstår hur svårt det kan vara.

Ett nytt språk, med en annan vändning på orden, med en i spanskan krånglig grammatik, det är en utmaning. men också spännande! Först kommer förståelsen, jag kan se lite spansk tv och faktiskt förstå lite, kul! Jag har märkt att om jag tittar på reklamen lär jag mig lite snabbare, lite lättare, det trodde jag aldrig reklam kunde ge mig. Jag har börjat våga använda det lilla jag kan när jag handlar eller pratar med någon spanjor/spanjorska.  Det trodde jag först var omöjligt. Jag märkte inte när spanskan så sakta så sakta fastnade hos mig. Det var min lärare som gjorde mig uppmärksam på att jag lärt mig något. Hon sa, kommer du inte ihåg den första gången? Du kunde ingenting. Nu pratar du med mig.  Sant, hon har rätt,  spanskan kommer faktiskt!

2 kommentarer:

  1. Hej, du kan läsa min blogg på spanska för att träna läsförståelse.
    Jag har läst din bok och det var jättebra. Ni är grymt. Hälsning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Där jag sätter mina spår20 januari 2012 kl. 18:28

      Hej, tack!! Jag ska verkligen läsa din blogg, bra att få träna spanskan. Jag försöker också titta mycket på spansk TV, där lär man sig en del från också men dom pratar fort! Hahaha, reklamen är lättare!

      Anne-Britt

      Radera