måndag 14 november 2011

Novemberväder

En av de största anledningarna till att jag valde att bosätta mig i Fuengirola på Costa Del Sol var vädret! Det är ett underbart klimat  här, nära klimatet på Canarieöarna fast det blir vinter här också men inte så länge och inte så kallt. Vill man se snö får man åka till Sierra Nevada ovanför Granada. Nu i november har det varit fantastiskt varmt för denna årstiden, jag har läst att det varit fint i Sverige också, men denna helgen har varit varm och solig, folk har legat på stranden och en del modiga har badat. Jag tillhör de som nöjer sig med att sola!   En märklig känsla då staden nu förbereder sig för jul, julskyltningen är i full gång, man har börjat sätta upp julkrubbor, spanien är katolsk och julkrubba är ett "måste" och det är så fint.

 Precis utanför mitt fönster i köket kan jag se clementinträden med sin frukt börja mogna. Går jag ut på terassen ser jag 6 st träd med frukt, häftigt! Snart kommer julstjärnorna,
 i sverige har vi dom i kruka, här är hela träd! Men dom finns i kruka också och jag måste naturligtvis köpa och sätta inne, man får skapa sig julkänsla här med.  En sak är lite lustig här , man har inte fönsterbrädor som i sverige så jag får sätta blommor på bordet i stället,
tänk att man kan sakna en fönsterbräda!

3 kommentarer:

  1. Så kul att läsa!! Och tänk att det går att ligga på stranden i november... häftigt!
    Här slog kylan till igår, jag vaknade av att hela grannskapet skrapade sina bilrutor...=O

    KRAM

    SvaraRadera
  2. Ja, det är med ett stort sting av avundsjuka som man läser dina "strandrapporter" :-) Men det är dig riktigt väl unnt! Fryser fortfarande om händerna efter morgonens bilruteskrapning!//Eva

    SvaraRadera
  3. Brrrrr, skrapa rutor nu, jag minns hur det var! Det är inget jag saknar, men klart jag saknar sverige och goa vänner, go familj. Men jag ska få min beskärda del, kommer upp till jul!!

    SvaraRadera